Friday, October 08, 2004

KEJAYAAN ???


Kau miliki rumah beratus ribu
Atas nama ceti
Kau miliki kereta menjalar
Atas nama ceti
Kau miliki ilmu dimenara gading
Atas nama ceti
Kau miliki wang plastik
Atas nama ceti
Kau miliki gaji puluhan ribu
Atas nama hamba….

Kaya, berjaya & berilmu sudahkah kau?????


Dimanakah duduknya sebuah kejayaan ?? adakah kekayaan yg kita miliki akan mengukur kejayaan seseorang itu??
Kalau lah kekayaan menjadi batu pengukurnya aku ingin bertanya lagi bagaimana pula untuk mengukur sebuah kekayaan, dimanakah bench marknya????

Adakah dengan hanya berkereta besar, berumah besar tetapi setiap malam menunya ikan masin kita sudah boleh menabik dada yang kita sudah kaya??? dan kita sudah menempah kejayaan???

Atau kejayaan itu berlandaskan darimana kita memperolehi ilmu??? Adakah jika aku hanya SPM berpangkat 3 aku tidak berilmu dan kau yang belajar dimenara gading sudah boleh digelar ilmuan dan sudah boleh berjaya dalam sebuah kehidupan ini???? (Nabi juga buta huruf tetapi kesayangan Allah dan diturunkan segala ilmu kepadanya)

Aku sudah dan ada jawapanya tetapi aku sedih kerana masih banyak diantara kita masih lagi mengukur kejayaan dan keilmuan anak mereka, sedara mereka, kawan-kawan mereka dikulit….jangan lah kita masih melihat kulit kerana ianya hanya untuk manusia yang berminda kelas ke-tiga.

Apa gunanya jika kamu bergaji puluhan ribu tetapi diakhir bulan selepas ditolak hutang rumah, kereta dan kad plastik kamu hanya dapat menjamah sambal belacan, mungkin lebih mulia lagi sang petani hidupnya sederhana tidak mempunyai hutang keliling pinggang tetapi masih dapat menjamah ayam kampung setiap malam dan kantung ASB nya tidak tertabung lagi….

No comments: