Thursday, October 21, 2004

SIAL????

Hari nie hari kesialan seumur hidup, mungkin badi sudah melekat memang payah nak dibuang, datangnya bertimpa-timpa menguji kesabaran aku yang kerdil ini, mungkin badi suami ku memang alah kepada apa jua jenis kenderaan tidak kira berat atau ringan kalau masa bersekolah basikal hilang, beli motor cup cabuk pun hilang dicuri dan hari nie kancil ku yg telah berusia 5 tahun hilang di parking lrt…macam nak pecah kepala hotak aku dok memikirkannya ..terutama dah nak raya nie ..macam mana nak balik kekampung, nak ke pasar, gitu gini …..patah kaki ku …

Sebenarnya setakat nak keluarkan kancil sebijik tak semahal mana pun, ada RM63 dah boleh keluar sebijik…tapi banyak lagi isu lain pulak yang timbul, insurance nya naik mencanak kalau tahun nie aku cuma bayar rm300 kalau kereta baru rm900. Sepatutnya tinggal cuma 2 tahun nak dilangsaikan di bank kalau beli baru 5 tahun aku menjadi hamba kepada ceti berlesen tu …aku dah tak larat rasanya…itu pun takut beli lagi hilang lagi.

Kata putus lantak lah tak de kereta tak pe ..tak yah nak pening kepala …aku pun bukan ada kampung lagi dah, aku pun dah yatim piatu dan aku pun bukan ada anak kecil yang memerlukan kenderaan..kalau laki aku nak sangat balik ke kampung biar lah dia balik dng kak dia ke abang dia ke …pandai lah dia cari jalannya sendiri..aku nak gi pasar boleh tumpang renee atau susah sangat naik je lrt tu ….begitu jugak nak gi kerja, jalan kaki ½ jam atau pun aku tahan je teksi…yg penting aku dah tak nak pening kan kepala ku ini lagi …nak buat macam mana org tak hargai jasa kita …benda dah ada tapi tak dijaga …

Tapi bila marah ku reda, bila difikirkan balik mungkin ini cara Allah nak suruh aku merendah diri ….mungkin aku terlalu angkuh bila berjalan dimuka bumi ini…baru dapat merasa naik kancil aku dah gila, sebab itulah dia ambil semula, dia suruh aku tunduk kembali …rasakan kembali susah nya berjalan kaki setiap hari untuk mencari rezeki…atau mungkin mungkin mungkin semua nya mungkin diambil sedikit untuk melihat bagai mana aku bertindak, reda atau tidak, kalau dia tengok aku cool je mana tahu diberikan pulak kereta yang menjalar ….mana tahu rezeki Tuhan ….entahlah dan lantaklah ..Cuma aku bersyukur …terima kasih kepada yang mencuri …lepas satu beban ku …hutang bank langsai ..insurance tak yah bayar ada duit extra untuk raya tahun nie..balance 10 ribu yang insurance bagi tu dapatlah ku masukan ke dalam ASB hek????.



ADAT BERKATA

Tumbuh dihulu dihulukan
Tumbuh dihilir dihilirkan
Tumbuh di tongah dihimpuni

Maka rangkapa kata ini menunjukkan tanggungjawab kepada semua , sebagai contoh jika ada jemputan hendaklah menghadirkan diri dan jika tidak ada kelapangan perlulah dipesan ataupun saudara lain diganti. Dari kata adat ini kita telah dapat melihat nilai tanggungjawap yang ingin diterapkan oleh masyarakat minang agar perpaduan dan kesejahteraan akan dapat diperpanjangankan dikalangan sesama sendiri sepertimana jua nilai yang ingin diterapkan oleh Islam yg dibawa oleh Muhamammad itu sendiri.

No comments: