Friday, October 15, 2004

RAMADAN AL-MUBARRAK

Pabila 1 Ramadaan berkunjung tiba yang pasti saya akan merindui nasi brani arwah ayah, setiap tahun tanpa jemu beliau akan memasak nasi berani utk hidangan kami sekeluarga dan secara jujur sehingga kini aku belum berjumpa mana-mana kedai yg boleh memasak nasi berani sesedap ayah tetapi situasinya berbeza pabila aku memasuki alam perkahwinan, ditahun pertama aku berpuasa sebagai seorang isteri, makanan yg paling enak dapat ku jamah cumalah bubur lambuk masjid kampung baru, selama sebulan aku beratur dimasjid utk mendapat kan bubur yang menjadi hidang diwaktu berbuka dek kerana kegawatan ekonomi ketika itu.

Dan walaupun kini ekonomiku telah pulih, aku akan selalu cuba mengingatkan diri agar tidak menjamu selera secara keterlaluan kerana bulan ini bukan lah bulan utk berpesta makanan ianya lebih kepada bulan menginsafi kesusahan & kepayahan fakir miskin yg tidak begitu bernasib baik seperti kita, mungkin kita mampu utk menikmati lauk pauk yg lazat lagi enak di hotel bertaraf 5 bintang tetapi tahu kah kita berapa ramai pula anak-anak yatim yg mungkin hanya menjamah ikan kering dan sambal belacan utk berbuka dikala ini atau rakyat berugama islam diseluruh dunia yg hanya dapat menjamah roti kering dan air kosong ditengah-tengah peperangan kini?.

Adalah lebih baik kita menderma kepada mereka yg memerlukan daripada kita membazirkan wang utk pergi kekedai setiap petang hanya utk memenuhi nafsu dan tempolok kita …ibadat berpuasa itu sendiri sebenarnya telah menyarankan agar kita meningatkan kepada kesusahan dan kepayahan dan mengekang hawa nafsu didlam diri setiap umat islam. Janganlah dek kuatnya nafsu makan kita di bulan Ramaddan, kita akan ditertawakan oleh org kafir kerna cop sebagai bangsa bernafsu kuat atau nanti kita akan menajdi seperti setengah bangsa arab yg bersahur di hotel dengan disajikan dng makan lazat, wanita dan tarian gelek …adakah itu islamnya yg kita pegang???….

No comments: