Monday, October 18, 2004

ISLAM ATAU ADAT???

"Melentur buluh biarlah dari rebung" itu kata org tua tua dan kata org Minang pula “biar mati anak jangan mati adat” saya tahu ramai tak setuju, Kata orang sekarang biar tak beradat asalkan kita ikut Islam …mana lebih penting adat atau islam ???

Bagi saya adat lebih penting kemudian barulah islam, mungkin ramai kata saya dah gila ..melebihkan adat dari islam ??? Bagi aku kalau tak beradat kita tak kan islam ??? ohhhhh mungkin kau kata saya sudah murtat???

Saya tanya kamu ???? Bila dosa kita dikira???? Adakah dosa kita dikira sebaik sahaja kita keluar dari rahim ibu ??? atau dosa kita dikira selepas kita bermimpi (lelaki) atau darah merah bulan mengambang (perempuan)….aku nak tanya lagi bila diwajibkan kita bersembahyang???? Keluar dari perut, atau semasa kita berumur 4 tahun atau selepas akhil baligh??? Dan aku nak tanya lagi perlukah org gila bersembahyang, berpuasa, berzakat ????

Disinilah letaknya fungsi adat …adat keislaman perlu diterapkan semasa bayi dan kanak-kanak dan selepas mereka akhil baligh mereka akan mempunyai nilai-nilai melayu islam sejati ….

Jika seseorang itu menjadi gila pula, Islam dengan sendirinya tidak akan mendacing berat amalan meraka di dunia ini …jadi dimana pula letaknya org gila dlm masyarakat? ..disinilah pentingnya adat…kita akan mengikut kata adat bagaimana sepatutnya kita masyarakat yg berwaras melayan org gila ataupun warga emas yg telah nyanyuk …

Dan Saya bersetuju dng kata adat “BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT” Org kata kalau dah anak mati siapa nak junjung adat???? lebih baik mati dari hidup menjadi kafir, meyusahkan mak-bapak didalam kubur nanti kerana buat apa ada anak yg tidak beradat dan tidak berislam???? Biarlah mati dari nanti kita sebagai ibu akan ditanya di liang lahad mengapa kita tidak menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada kita.

::----------::

Semalam selepas aku pulang dari membeli kuih terjumpa dua anak kecil sedang makan & minum didalam lif. Mereka mungkin baru berumur 4 atau 5 tahun.

Saya sedar kanak-kanak ini tidak diwajibkan berpuasa tetapi bagi saya kalau emak-bapak perlu menegur anak-anak mereka jangan makan diluar dibulan ramaddan ini (oooohhhh inilah maksud adat yg saya katakan), kalau dari kecil kita sudah tanamkan bila datang bulan bulan ramadan, tidak baik makan dihadapan orang nanti kerana ditakut nanti pabila dah jadi bulu sifat malu dan terbiasa sudah tertanam pada diri mereka, mungkin kerana emak-bapak mereka terlupa utk menegur, sayalah terpaksa menegur secara sopan dan baik ..saya katakan kepada mereka ””ehhhhh tak malu, inikan bulan puasa …org lelaki tak patut makan depan org sebab nanti hilang macho” (tahu plk makna macho tu…:) )dan lebih menarik selepas saya berkata begitu terus saja dibuangnya air ke tong sampah dan saya katakan lagi dng cara yg baik “lain kali kalau nak makan, makan je di rumah malu org nampak ye”


::---------------::

Pagi tadi semasa hendak ke tempat kerja, saya lalu disatu kawasan dan terkejut beruk pabila ternampak begitu ramai org melayu yg sudah hilang segan dan silu dalam diri mereka dengan muka selamba tanpa rasa bersalah mereka beratur panjang membeli nasi lemak bungkus. Yang bestnya penjual pakcik melayu menjual dan pembelinya pula lelaki melayu, lebih mengharukan lagi ada pulak seorang minah yg memakai tudung litup beratur sama (macam nak bagi tahu yg dia tengah bulan mengambang) …entahlah dimana sudah hilangnya “kemaluan” org melayu ye ??? "Malu adalah sebahagian dari iman" itu kata Nabi kita bukan???

No comments: