Wednesday, October 27, 2004

MELAYU SUMATERA

::DATA::

Ada beberapa rakan yang bertanya dari mana saya dapat sebegitu banyak info tentang masyarakat Minang??? Jawapannya dari cerita orang tua dan pembacaan ..bapa saya cerita tentang indahnya bumi Minang, tentang berani nyer pahlawan Minang, tentang bijak warga Minang ketika berlawan dengan Mahajapahit…saya tak percaya kata bapa …bapa kata carilah kalau kau tak percaya …saya cari buku pasal Minang saya cari tokoh Minang di tanah jawi ..ya allah betapa payah nyer mencari data mengenai masyarakat Minang …akhirnya buku yang pertama saya baca mengenai Minang adalah TAMBO ALAM NANING – DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA…saya beli ketika sale di stor DBP di AU 3, saya sarankan kepada semua warga yang mengaku sebagai anak Minang perlu menjadikan buku ini sebagai kamus kehidupan, lepas itu saya mencari dan mencari lagi buku tetapi tidak pernah ketemui sehinggalah rakan saya terjumpa beberapa buku yang boleh dibuat rujukan dan selepas itu saya menjumpai sebuah kedai buku maya yang menjual berbagai buku minang …mungkin anda juga seperti saya, sukar utk mendapat fakta tentang masyarakat Minang …. Kalau dahulu orang Minang kurang pendedahan atau mereka yang kurang ingin mendedahkan diri diarus media massa dan atau mungkin tidak mahu mengaku mereka berdarah minang (malu atau takut nanti menjadi anakdara tua atau anak perempuan tidak dipinang) tetapi sekarang saya bangga bila melihat kedai buku maya ini, web yang canggih diterajui oleh masyarakat minang dan ramai penulis muda yang telah mewarani dunia kini..mungkin ramai lagi yang terkenal dan ternama tetapi masih malu untuk mengaku mereka bangsa minang …cari lah sahabat ku kemudian anda akan tahu betapa hebatnya dan perkasa kita darah yang mengalir didalam diri kita ini.

Kedai Buku Maya – UJANA

::SYAIR BUMI KU::

Saya selalu bertanya kepada ayah..indah sangat ke bumi Minang…hebat sangat ke pahlawan Minang dan ayah cuma cakap kalau tak caya cari lah cari lah ….akhirnya saya terjumpa ini …


Elok ranahnyo Minangkabau
Rupo karambia tinggi tinggi
Cando rumpuik gantie gantielan
Rupo pinangnyo linggayuran
Bukik baririk kiri kanan
Gunuang Marapi jo Singgalang
Tandikek jo gunuang Sago
Pasaman jo gunuang Talang
Aianyo janiah ikannyo jinak

Lagi di …
Alam Minangkabau
Oleh A.B. Dt. Majo Indo
Disadur dari buku "Kato Pusako"


No comments: