Wednesday, October 06, 2004

entahlah

ADAT BERKATA:

Sosek dihujung jalan,
Balik ko pangkal jalan
Sosek dihujung kato
Balik ko pangkal kato


Maka rangkapan kata Adat ini memberi satu petua kepada org melayu utk mendapatkan satu-satu penyelesaiannya yang sepanjang Adat tidak dapat diselesaikan dengan sepenuhnya. Maka hendakklah kita balik kepada kepada kehendak syarak Islam.

::-------::

semalam aku demam sokmo, batuk dan gatal hidung tak tertahan dek badan, itulah proses yg terpaksa aku hadapi setiapkali aku mengambil vit C dan E dan oleh kerana itu aku berniat utk pulang awal tetapi keluar saja dari pejabat ke tempat menunggu teksi tengok tengok jalanraya sesak seakan-akan tersebut disatu sudut yg tidak diketahui. Seingat aku selama disini tak pernah aku alami keadaan yg begitu sesak kecuali ada kemalangan dihujung jalan (maka pagi betul jangakaan ku rupanya bas meletup di MRR2), maka dengan itu aku pun menapaklah ke GIANT mengharapkan adalah teksi yang akan mengambil penumpang kerana selalu nya disitulah pot semut bersama gula-gulanya, tetapi entah mengapa mungkin sial dibadan belum dilimau, pakcik-pakcik teksi semuanya jual mahal, siap menawar harga yg tidak terfikir dek akal, sudah lah tidak mahu menggunakan meter kemudian menawarkan harga sehingga RM15 sedangkan dihari biasa kerumah hanya tidak pun mencecah RM5 , tidak ada cara lain aku kuat kan tekad dan semangat menapak mengharungi onak & duri, menuruni lurah dan denai dan mungkin kerana berjalan selama 1 jam terus demam ku kebah dek kerana peluh jantan habis keluar dan mungkin hari ini akan ku kuatkan semangat utk berjalan sejam lagi, jimat RM5 sehari dan sebulan ada extra RM150, badan pun cergas….

::-------::

Manusia kalau kulit nya setebal kulit biawak memang susah utk dilicinkan kembali, letak lah apa bahan pun, nasihatlah dengan kata yg lembut mahupun kasar, perlilah secara gurauan atau halau ia seperti anjing kurap tetapi orang iniyg akan tetap dengan pendirian bodohnya, lebih bodoh dari pak kaduk. Tak tahulah macam mana nak buat agar kulit mereka yang tebal itu boleh menjadi licin selicin kulit telur…mungkin hanya kuasa sakti saja yg dapat menukar kulitnya kembali.

No comments: