Sunday, October 24, 2004

BULAN PUASA

::Berbuka::

Pening dok memikirkan nak masak apa …terutamanya dikala kita berpuasa nie …mungkin ramai yang kata ala buat apa nak teruk teruk masak …berdua je bukan ada anak …dibawah tu pilih aja apa yang ada ..10 ringgit macam macam dapat ..bukan tak nak beli tapi terfikir bermacam-macam diantaranya ..

a) Salah satu sebabnya saya nie gila nasi …buka puasa mesti nak nasi ..so setakat nak beli memang rasa tak berbaloi, lagi pun saya nie buruk lantak ikan seekor tak cukup seorang. Ayam seketul lekat kat gigi je.

b) Kalau saya pi membeli mememang tak boleh bertambahlah jawapnyer …lepas tu kena masak sahur pulak..last last sama juak …baik sekali masak …

c) Selalu lauk kita beli dah berapa hari direcycle terutamanya sekarang nie musim hujan, biasalah peniaga mesti nak untung

d) Kebersihan – biasanya orang gerai nie tak berapa bersih …bukan lah saya nie pembersih sangat tapi kalau beli ikan pun dah berbau macam mana nak sumbat ke anak tekak ye????

e) Selalunya gerai masak memang berkilo kilo ajinomoto, dah lah perut kosong masuk terus serap apa yg kita makan, kita nak puasa nak sihat kan badan terus badan jadi toksik.

Saya cuma kekedai jika teringin nak makan menu yang sukar untuk dimasak sebagai contoh nak makan nasi brani ke atau nasi tomoto ke atau sesekali teringin nak berbuka western menu ketika berpuasa.

::Bersahyur::

Dari kecik saya liat bangun sahyur …tapi dah jadi isteri nie terpaksa lah jugak…nasiblah suami saya jenis yg tak kisah selalunya dia tak selera nak makan nasi pepagi buta maka kami pun buat ala sarapan pagi …kekadang roti dng telur, cucur bawang dng kari, mee goreng, lempeng ….begitulah selama sebulan ..boleh??

::makan dihotel::

selalunya dalam sebulan berpuasa sekali mesti saya pergi makan dihotel, suami saya akan pergi bersama-sama rakan-rakannya dan saya pula dng rakan-rakan saya, bukan apa selalu saya suka makan dihotel sebab ada makan barat , tahun ini saya makan di Concrard PJ satu kepala 55hinggit suami saya makan kat Estern Hotel di PJ….bosss tahun nie tak belanja ke???? Huhuhuuuuuuuu …last year saya makan di Hotel Kuda Emas (Golden Palace Hotel)…satu kepala 90hinggit tapi tak pe boss belanja …so ok lah …makanan memang puasa hati best gilerrrrrrrrrrrrrr…

::membeli belah::

Sebenarnya dah lama saya tak shopping raya kerana saya tak suka berpusu-pusu nak memilih tak selesa ..itu bagi sayalah. Mungkin sebab kereta saya hilang sooo rennn nak mengembirakan hati saya maka dibawanya saya keliling kota. Mula-mula kami pergi ke Taman Tun pergi cari baju kurung ….huhuuuu cantik bajunyer ren yg pilih, ren jua yg bayarkan dan semua kata saya nampak ayu dengan kurung berbunga purple itu …

Kemudian kami ke Jalan TAR…pergi cari tempat kuih …dah 6 tahun kawin tempat kuih pun tak beli lagi …saya beli bekas kuih semuanya harga 30hinggit murah kan ..sebabnya saya bawa MAMA (emak renn), dia mintak kurang dlm bahasa Hokiekan …terus harganya jatuh menjumammmmm.

Cerita bekas kuih, saya memang tak buek kuih …memang dari dulu saya tak pandai buat kuih …semua kuih tunjuk tapi saya tak suka beli kuih kilang…walaupun murah tapi rasanya semua mungkin bentuk saja yang berbeza …tahun nie saya beli kuih bahulu coklet chip, kuih kapit, tat nenas dan biskut cornfleks. Ha cukup lah …selalunya jika rakan & saudara datang kerumah saya masakkan yang berat-berat soooo kuih tu sampingan je ..bolehlah kan …

::kemas rumah::

ohhhh saya tak de maid ..so semua kena buat sendiri sebelum balik ke kampung …kena basuh langsir kena buang semua abuk, sawang, basuk cadar dan selimut , hantaq toto ke dobi…mop dan gitu gini …tapi tahun nie suami saya memang busy gilerrrrr ..kena mengcat dapur, girll pintu dan semua pintu didalam rumah …padan muka dia …huhuuuu

No comments: